• دانلود کتابهای الکترونیک مختلف و متنوع با کمترین حجم ممکن
  • قرار گرفتن کتابها در سرور اختصاصی پارس بوک با لینک مستقیم
  • امکان ارسال لینک کتابهای جدید به ایمیل شخصی شما
  • رکورددار تعداد اعضا با بیش از 170 هزار عضو فعال
  • به روز رسانی مداوم سایت با کتابهای جدید ( هر روز یک کتاب جدید )

دانلود کتاب صوتی سنت و مدرنیته

توضیحات : کتاب صوتی «سنت و مدرنیته: ریشه‎یابی علل ناکامی اصلاحات و نوسازی سیاسی در ایران عصر قاجار» نوشته صادق زیباکلام ، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، است. جان‌مایه کتاب صوتی «سنت و مدرنیته» که در نه فصل نوشته شده، این است: چرا ایران قرنِ نوزده، علی‌رغم این تصور عمومی که ایران عصر قاجار کشوری ایستا و بدون تلاش برای اصلاحات و نوسازی است، کشوری عقب‌مانده است؟

نویسنده کتاب صوتی «سنت و مدرنیته» به‌درستی اشاره می‌کند که ما از ایران عصر قاجار اطلاعاتی نداریم و هرچه هست از گزارش‌های غربیان در سه شاخه است:

اقتصادی: کشاورزی و دامداری.

سیاسی: نظام الیگارشی که فرمانروای مطلق، قبله عالم بود.

اجتماعی: پنج درصد جمعیت شهرنشین باسواد بودند.

با علم به این مقدمات، نویسنده در فصل نخست کتاب صوتی «سنت و مدرنیته»، ایران در آستانه قرن نوزدهم، معتقد است: «ایران در ابتدای قرن نوزدهم جامعه‌ای بود به لحاظ اقتصادی بسیار فقیر، عقب‌مانده و کم‌جمعیت و به لحاظ ارتباطات پراکنده و بی‌ارتباط و به لحاظ اجتماعی در تجارت، سیاست، روابط بین‌الملل، نظم و فرهنگ منقطع و منفک و جای‌مانده از مابقی جهان… .»

در فصل دوم کتاب صوتی «سنت و مدرنیته»، علل بقای قاجارها، نویسنده با طرح این موضوع که «قاجارها با خودداری از به اجرا گذاردن هرگونه تغییر و اصلاح جدی در یکصد سال اول حکومتشان موفق شدند تعادل سنتی جامعه را حفظ کنند … مذهب نقش دوگانه و متضادی در سرنوشت قاجارها پیدا نمود.»

مذهب و قاجارها، که فصل سوم کتاب صوتی «سنت و مدرنیته» را شامل می‌شود، به ارزیابی رابطه قاجارها با مذهب و نقش پیچیده مذهب در بقای قاجار اختصاص دارد.

فصل چهارم کتاب صوتی «سنت و مدرنیته»، زمینه‌های پیدایش نارضایتی از قاجارها، به بحث درباره آشنایی ایرانیان با فرهنگ و تمدن غرب اختصاص دارد و زمینه‌های نفوذ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی غرب را می‌کاود. از این ‌رو، بارقه‌های آشنایی با تمدن غرب و شکل‌گیری اصلاحات و تولد نهضت مشروطه در ذهن ایرانیان، حاصل این مواجهه بود.

نویسنده در فصل پنجم کتاب صوتی «سنت و مدرنیته»، پیدایش فکر تغییر و ضرورت ایجاد اصلاحات، جریان‌های اصلاح‌طلب را به دو دسته اصلی بیرون و درون نظام الیگارشی قاجار تقسیم‌بندی کرده است.

در فصل ششم کتاب صوتی «سنت و مدرنیته»، اصلاحات سپهسالار؛ پایان تلاش‌های اصلاح‌طلبانه ناصرالدین شاه، گذری دارد به تلاش‌های به‌ظاهر اصلاح‌گرانه، اما در نهایت بی‌نتیجه شاه قاجار.

اصلاحات از برون و پیدایش نهضت مشروطه، فصل هفتم کتاب صوتی «سنت و مدرنیته»، زمینه‌های سقوط سپهسالار و نقطه بطلان نهادن بر امیدهای اصلاح‌طلبی و مسئله امتیاز تنباکو و جنبش مشروطه را مورد کاوش قرار می‌دهد.

در فصل هشتم کتاب صوتی «سنت و مدرنیته»، انقلاب مشروطه، نویسنده معتقد است نهضت مشروطه در بستر مارکسیسم پدید آمده و از آنجا که در آن دوران تضاد اصلی بین فئودالیسم و بورژوازی بود، در نتیجه انقلاب مشروطه حرکتی بود برای حل تضاد طبقاتی میان این دو طبقه.

سرانجام در فصل نهم کتاب صوتی «سنت و مدرنیته»، عدم موفقیت مشروطه، پرسش اصلی نویسنده این است که: «چرا مشروطه به سرانجام نرسید؟» و می‌کوشد به شیوه تحلیلی موانع ناکامی آن را برشمارد.

در بخشی از فصل هفتم کتاب صوتی «سنت و مدرنیته: ریشه‌یابی علل ناکامی اصلاحات و نوسازی سیاسی در ایران عصر قاجار» می‌شنویم:

 

«عزل سپهسالار در حقیقت آغاز به پایان رسیدن یک دوره تاریخی بود؛ دوره‌ای که از نخستین دهه قرن نوزدهم شروع شد و پس از گذشت قریب به شصت سال در اواسط نیمه دوم این قرن به پایان رسید. اگر از تلاش‌های محدودتر و تغییر و تحولات کم‌اهمیت‌تر بگذریم، جملگی چهار جریان اصلی که از درون حاکمیت قاجارها به منظور اصلاح آن صورت گرفتند، نتوانستند توفیق چندانی به دست بیاورند و عملا ناکام ماندند. سقوط سپهسالار در حقیقت نقطه پایانی امیدها و تلاش‌های اصلاح از درون یا انقلاب از بالا بود. »

پیش‌تر «نوار» دو کتاب صوتی «ما چگونه ما شدیم؟» و «غرب چگونه غرب شد؟» را نیز از صادق زیباکلام منتشر کرده است.

وضعیت حق‌تکثیر و مالکیت حقوقی این کتاب مشخص نیست، بنابراین امکان دانلود آن وجود ندارد؛ اگر در این باره اطلاعاتی دارید با ما تماس بگیرید. در صورتی که شما مالک این اثر هستید می‌توانید اجازه انتشار رایگان نسخه الکترونیکی آن‌ را به ما بدهید.
اگر موفق به دانلود فایل نشدید مرورگر خود را تغییر دهید و یا لینک دانلود را در صفحه جدید مرورگر خود باز کنید ( گزینه Open in new tab )
تمام تلاش ما بر این است که فقط کتابهای رایگان و آثار فاقد حق نشر را بر روی سایت جهت استفاده عموم قرار دهیم. در صورتی که کتابی را مشاهده نمودید که دارای حق نشر میباشد، از طریق بخش تماس با ما به مدیران اطلاع دهید تا نسبت به حذف کتاب اقدام گردد.

برچسب ها : .