• دانلود کتابهای الکترونیک مختلف و متنوع با کمترین حجم ممکن
  • قرار گرفتن کتابها در سرور اختصاصی پارس بوک با لینک مستقیم
  • امکان ارسال لینک کتابهای جدید به ایمیل شخصی شما
  • رکورددار تعداد اعضا با بیش از 170 هزار عضو فعال
  • به روز رسانی مداوم سایت با کتابهای جدید ( هر روز یک کتاب جدید )

دانلود کتاب کودتای نوژه‎

توضیحات : کودتای نوژه کودتایی بود که چندی پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، توسط تنی چند از افسران ارتش شاهنشاهی ایران و با تمرکز افسران نیروی هوایی برای بازگرداندن شاپور بختیار و حذف آیت‌الله خمینی و نابودی نظام نوپای جمهوری اسلامی، طرح‌ریزی کرده بودند. برنامه در ۱۸ تیر ماه ۱۳۵۹ (۱۱ ژوئیه ۱۹۸۰) با دستگیری و کشته‌شدن تعدادی از عوامل آن فاش شد. پایگاه هوایی شاهرخی (حر) در شهر کبودراهنگ استان همدان مرکز فرماندهی آن بود. فرماندهی کل کودتا به‌دست سپهبد سعید مهدیون (فرمانده سابق نیروی هوایی ایران) و رهبری قسمت نیروی هوایی این کودتا برعهدهٔ سرتیپ آیت محققی بود که نباید او را با سپهبد احمدعلی محققی آخرین فرمانده ژاندارمری کل کشور رژیم شاهنشاهی اشتباه گرفت. هدف اول کودتا حملهٔ هوایی به منزل خمینی در تهران و از بین بردن وی و سپس حمله به برج مراقبت فرودگاه مهرآباد ذکر می‌شود و سپس شکسته شدن دیوار صوتی توسط هواپیماهای در دستان کودتاگران که برتری نظامی آن‌ها را به رخ مردم بکشد..

اگر موفق به دانلود فایل نشدید مرورگر خود را تغییر دهید و یا لینک دانلود را در صفحه جدید مرورگر خود باز کنید ( گزینه Open in new tab )
تمام تلاش ما بر این است که فقط کتابهای رایگان و آثار فاقد حق نشر را بر روی سایت جهت استفاده عموم قرار دهیم. در صورتی که کتابی را مشاهده نمودید که دارای حق نشر میباشد، از طریق بخش تماس با ما به مدیران اطلاع دهید تا نسبت به حذف کتاب اقدام گردد.

ارسال شده ها 5 دیدگاه برای مطلب “دانلود کتاب کودتای نوژه‎”

  1. پیمان رضازاده گفت:

    لو رفتن کودتا رو متوجه یه افسر عضو سازمان افسران حزب توده میدونند که در اخرین لحظات جزییات کودتا رو با رابط حزبی خود در میون میذاره و اون هم بوسیله رابطهایی خبر کودتا رو به نورالدین کیانوری دبیر اول وقت حزب توده میرسونه.کیانوری که در انزمان با حکومت نوپای اسلامی و خصوصا روحانیون حزب جمهوری اسلامی ارتباط خوبی داشت و هنوز قضیه جاسوسی انها برای شوروی برای مسولان نظام جمهوری اسلامی روشن نشده بود احتمالا بعداز تماس مخفی و کسب تکلیف از کا گ ب اون رو به ایت اله اکبر هاشمی رفسنجانی یا حجت اسلام احمد خمینی اطلاع میدهد. البته این یک روایت است. روایت دوم در کتاب امده
    این کتاب در برخی بخشها دیدگاه مناسبی نسبت به این واقعه نداره و بنظر میرسه قصد نویسنده تخریب برخی از اوپوزیسیون جمهوری اسلامی مثل ابوالحسن بنی صدر و جبهه ملی- بطور خاص حزب ایران که لیدرهایش دکتر شاپور بختیار و دکتر سنجابی بودند- و حتی ارتش ایران رو داشته باشه. در جای جای کتاب هم حالت شعارگونه محکوم کردن امریکا دیده میشه که واسه یه روایت تاریخی مناسب بنظر نمیاد. البته نقش دکتر بختیار در این کودتا رو نمیشه انکار کرد اما اینکه بنی صدر رو بخواهیم قاطی این جریان کنیم به لحاظ منطقی غیر قابل قبوله. بنی صدر در بهمن ۱۳۵۸ به ریاست جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و با توجه به اینکه اولین مجلس شورا بعداز ۲۲ بهمن ۵۷ در خرداد ۵۹ اغاز بکار کرد براحتی میشه نتیجه گرفت که بنی صدر تیرماه ۵۹ رو در کش و قوس با مجلس برای انتخاب نخست وزیر قرار داشت و در انزمان کاملا مورد حمایت ایت اله خمینی بود بگونه ای که ریاست شورای انقلاب و از ان مهمتر جانشینی فرماندهی کل قوا از سوی رهبر به او تفویض شده بود. سنجابی نیز در تیر ۵۹ هنوز در تهران سکونت داشت .او یکسال بعد در خرداد ۱۳۶۰ همزمان با مرتد اعلام شدن جبهه ملی از سوی ایت اله خمینی بدلیل مخالفت با حجاب زنان از طریق کردستان از ایران خارج شد.
    نکته اخر اینکه خلبانان دستگیر شده در کودتای نوژه که در زندان در انتظار اعدام بسر میبردند با اغاز جنگ در شهریور ۵۹ – دو ماه پس از کودتای نافرجام نوژه- با پادرمیانی بنی صدر توسط فرمانده کل قوا مورد عفو قرار گرفته تا در دفاع از کشورشان به جنگ با دشمن متجاوز بروند.تمام ان خلبانان شجاع امروز در زمره قهرمانان جنگ ایران و عراق و شهدای دفاع مقدس قرار گرفته اند. یادشان گرامی روحشان شاد!

  2. خسرو پرویز گفت:

    دورود بر شهدای راه آزادی ایران زمین روحتان شاد یادتان جاوید باد

  3. khalled1349 گفت:

    باسلام
    دوستان متاسفانه درهنگام دانلود فايلها هيچ كدام از فايل ها در تبلت وينتاج مدل
    Q72s
    باز نميشوند مشكل چيست لطفا راهنماي كنيد. باتشكر

  4. سید مجتبی میردامادی گفت:

    با سلام و عرض ارادت بر خود لازم میدانم پیشاپیش حلول سال نو را به شما دوستداران کتاب و همکاران عزیزتان صمیمانه تبریک گفته آرزوی سالی پر از موفقیت از ایزد یگانه برای شما ارزومندم همیشه سالم و تندرست باشید

  5. homan گفت:

    بادورود بی پایان به همه شما دوستان و دورود به تمامی جان بازان وجانباختگان راه ازادی ایران