• دانلود کتابهای الکترونیک مختلف و متنوع با کمترین حجم ممکن
  • قرار گرفتن کتابها در سرور اختصاصی پارس بوک با لینک مستقیم
  • امکان ارسال لینک کتابهای جدید به ایمیل شخصی شما
  • رکورددار تعداد اعضا با بیش از 170 هزار عضو فعال
  • به روز رسانی مداوم سایت با کتابهای جدید ( هر روز یک کتاب جدید )

فتوحات ایران باستان

دانلود کتاب تاریخ تطبیقی باستانی ایران

تاریخ : ۱۰ مهر ۱۴۰۰

توضیحات :   تا چندی پیش تاریخ ایران باستان مشتمل بر داستان‌ها و وقایعی می‌شد که قسمت اعظم آن به طور منظوم از طرف شاعر بزرگ ملی ایران فردوسی در کتاب شاهنامه نقل گردیده و در سایر کتب و تألیفات مورخین اسلامی نیز همان وقایع با مقداری کم و زیاد نگاشته شده بود. در جریان ارتباطی که نسل‌های کشور در سده گذشته با کشورهای اروپایی پیدا کردند، مطالعه آثار مورخین یونانی درباره ایرانیان باستان موجب ایجاد تحولی در تاریخ ایران شد و اختلافی که در اسامی و مطالب مندرج در کتب مورخین یونانی با روایات ملی باستانی ایران به چشم می‌خورد، سبب گردید داستان‌های باستانی ایران را افسانه پنداشته به کناری نهند و به نوشته‌های مورخین یونانی روی آورند. در این کتاب تاریخ باستانی ایران تا خاتمه شاهنشاهی داریوش سوم با تطبیق منابع یونانی بررسی شده است.

دانلود کتاب پایتخت های شاهنشاهی ایران

تاریخ : ۲۸ شهریور ۱۴۰۰

توضیحات :   در سرزمین پهناور ایران خاندانهای متعدد به سلطنت رسیده‌اند که پادشاهان آن به علل جغرافیایی و سیاسی و نظامی شهرهای مختلفی را در قلمرو خود به عنوان پایتخت و مرکز حکومت انتخاب کرده‌اند؛ چون در خصوص این پایتخت‌ها که با تاریخ و عظمت شاهنشاهی ایران ارتباط مستقیم دارد کتابی مجزا تدوین نشده است، شورای مرکزی جشن شاهنشاهی از لحاظ اهمیت موضوع و معرفی مراکز تمدن و فرهنگ و هنر این مرز و بوم عده‌ای از نویسندگان صاحب‌نظر را مامور تالیف کتابی که این منظور را تامین نماید کرد و نویسندگان مزبور کتاب حاضر را که عنوان “پایتخت‌های شاهنشاهی ایران” دارد با مراجعه به منابع و ماخذ لازم زیر نظر آقای دکتر خانبابا بیانی رئیس کمیسیون مطالعات تاریخی تدوین نمودند.

دانلود کتاب فتوح البلدان

تاریخ : ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

توضیحات :  از مهمترین و معتبرترین کتابها درباره فتوحات اسلامی و تاریخ فتوحات و چگونگی فتح هر یک از نواحی کشورهای اسلامی از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تا زمان حیات نویسنده، یعنی (نیمه دوم قرن سوم هـ ق) به زبان عربی. مولف، حوادث و فتوحات را از هجرت پیامبر اسلام، شروع و به وصف فتوح اسلام بر حسب سرزمین ها و ولایات، در فصل هایی جداگانه پرداخته، مانند فتوحات داخل جزیره العرب، فتوح شام و شهرهای آن، فتح مصر و مغرب از جمله فتح اسکندریه، فتوح اندلس و غیره، در ضمن این موضوعات، به برخی جنبه های تشکیلات حکومتی و اداری پرداخته است. اطلاعات جغرافیائی کتاب بسیار مفید و سودمند و بخشی از کتاب، مسئله مالکیت زمین و آب، احکام اراضی و خراج است که حائز اهمیت زیادی می باشد. این کتاب، خلاصه ای است از اثر بزرگمهر و اصل کتاب «البلدان الکبیر» که مولف، موفق به اتمام آن نشده و از آنجا که موضوع «فتوحات» بر بقیه مطالب کتاب غالب است، نام آن از قرون بعدی، به «فتوح البلدان» نامگذاری شد. فتوح البلدان بلاذری یکی از مهمترین متون در تاریخ فتوحات عرب به‌ویژه در ارتباط با فتوحات در ایران است. خواندن این کتاب به همه علاقه‌مندان به تاریخ ایران و اسلام توصیه می‌شود.

دانلود کتاب شاهنشاهی جهانی ایران – جلد ۱‎‎

تاریخ : ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲

توضیحات :  بهرام روشن ضمیر، نویسنده این کتاب ۵ سال برای نگاشتن این کتاب و ویرایش آن زمان گذاشته تا توانسته مجموعه ای تحلیلی با بهره از آخرین دستاوردهای دانش تاریخ و باستانشناسی و ایرانشناسی درباره تاریخ ایران باستان بدست بیاورد. او نسخه الکترونیک آنرا به شکل رایگان به جامعه فرهنگ دوست ایرانی پیشکش میکند. نخستین نسل از تاریخ نویسی تاریخ گزارشی بود که بهترین نمونه باستانی آن را در بیستون داریوش بزرگ می بینیم. در این نوع تاریخ، کم ترین اندازه ی ممکن از تحلیل وجود دارد و گوینده، به شرح و توصیف رویدادها بسنده می کند. نسل دوم تاریخ نویسی را یونانیان باستان به جهان شناساندند. هرودوت آرمان خود از تاریخ نویسی را بررسی چیستی و چرایی جنگ های پارسی (ایران و یونان) می داند و نخستین نوع از تاریخ اندیشیده یا تحلیلی را ارائه می کند. در تاریخ تحلیلی، اگر گزارشی از یک رویداد گفته می شود، باید توضیح داده شود که مدرک یا شاهد ماجرا که بوده؟ سند گوینده چیست؟ و اگر روایت هایی متفاوت و متناقض وجود دارد، گزارشگر چرا یکی از این روایت ها را برگزیده؟ این نوع تاریخ نویسی در دو سده ی اخیر به اینگونه درآمده که در بسیار موارد که اصلا گزارشی درخور وجود ندارد، تاریخ نویس، با پردازش روایت ها و مدارک تلاش می کند پازل تاریخی را تکمیل کرده و خودش رویداد را بازسازی کند. نسل سوم از تاریخ نویسی که آنرا تاریخ انتقادی می خوانند، در دوران مدرن، اصلا بر اساس نقد تاریخ نوشته های موجود شکل گرفت.