• دانلود کتابهای الکترونیک مختلف و متنوع با کمترین حجم ممکن
  • قرار گرفتن کتابها در سرور اختصاصی پارس بوک با لینک مستقیم
  • امکان ارسال لینک کتابهای جدید به ایمیل شخصی شما
  • رکورددار تعداد اعضا با بیش از 170 هزار عضو فعال
  • به روز رسانی مداوم سایت با کتابهای جدید ( هر روز یک کتاب جدید )

پرویز زارع شاهمرسی

دانلود کتاب فرهنگ نامهای ترکی

تاریخ : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲

توضیحات :  زبان ترکی یکی از زبانهایی است که گنجینه‎ای شایان از نامها را دارد. نامها در زبان ترکی در قاعده‎ای متفاوت با دیگر زبانها انتخاب می‎شدند. رسم در میان ترکان باستان این بود که یک فرد در مراحل مختلف زندگی بنا بر اعمال و رفتارهایش اسامی مختلف می‎یافت. میزان دلاوری و جنگاوری و شجاعت فرد در نامگذاری او مؤثر بود. در کتاب حاضر بیش از ۳ هزار نام اصیل ترکی همراه با تلفظ لاتین و معنای فارسی آنها آورده شده که بیشتر آنها می‎تواند بنا به سلایق مختلف برای نام افراد انتخاب شوند. علاوه بر این نامهای زیادی نیز وجود دارند که بنا به معنا و طرز تلفظ، می‎توانند برای محصولات و مؤسسات مورد استفاده قرار گیرند.

دانلود کتاب ستارخان و جنبش آذربایجان‎

تاریخ : ۱۳ فروردین ۱۳۹۲

توضیحات :  ستارخان از سرداران جنبش مشروطه خواهی ایران، ملقب به سردار ملی است. وی با ایستادگی در برابر نیروهای دولتی ضد مشروطه در تبریز جانفشانی‌های بسیاری کرد. ستارقره داغی سومین پسر حاج حسن قره داغی در ۲۸ مهر ۱۲۴۵ خورشیدی دیده به جهان گشود. او از اهالی روستای بی شک ارسباران (قره‌داغ) آذربایجان بود که در مقابل قشون عظیم محمدعلی شاه پس از به توپ بستن مجلس شورای ملی و تعطیلی آن که برای طرد و دستگیر کردن مشروطه خواهان تبریز به آذربایجان گسیل شده بود ایستادگی کرد و بنای مقاومت گذارد. وی مردم را بر ضد اردوی دولتی فرا خواند و خود رهبری آن را بر عهده گرفت و به همراه سایر مجاهدین و باقرخان سالار ملی مدت یک سال در برابر قوای دولتی ایستادگی کرد و نگذاشت شهر تبریز به دست طرفداران محمد علی شاه بیفتد. اختلاف او با شاهان قاجار و اعتراض به ظلم و ستم آنان، به زمان کودکی‌اش بر می‌گشت

دانلود کتاب فاجعه قره باغ‎

تاریخ : ۲۰ اسفند ۱۳۹۱

توضیحات :  موضوع کتاب حاضر، بررسی تاریخ جمهوری آذربایجان با توجه به بحران قره‌باغ (۱۹۱۸ـ۱۹۲۰م) است. از اواخر سده نوزده، سازمان‌های ملّی‌گرای ارمنی کوشش‌هایی را برای تصاحب مناطق اصیل آذربایجانی یعنی «قره‌باغ»، «نخجوان» و «زنگه‌زور» آغاز کردند. این سازمان‌ها بعد از برقراری جمهوری آذربایجان با استفاده از شرایط دشوار و پیچیده آن دوران، برای رسیدن به هدف «ارمنستان بزرگ» خود، فعالیتی گسترده آغاز کردند. نخستین هدف آن‌ها در این راستا بدست آوردن «زنگه‌زور» و «قره‌باغ» بود. هدف این کتاب ارائه بی‌اساسی ادعاهای ارضی ارمنستان علیه آذربایجان با استفاده از اسناد و مدارک داخلی و خارجی و بیان روند حوادث است.

دانلود کتاب تاریخ زبان ترکی در آذربایجان‎

تاریخ : ۱۸ اسفند ۱۳۹۱

توضیحات :  زبان ترکی آذربایجانی زبانی از خانواده زبان‌های ترکی است که توسط مردمان آذری در جنوب غربی آسیا عمدتاً در آذربایجان و سایر مناطق آذربایجانی‌نشین ایران و جمهوری آذربایجان تکلم می شود. این زبان در جمهوری آذربایجان زبان رسمی ست. این زبان بخشی از شاخه زبان‌های اغوز زبانهای ترکی است و به ترکی، قشقایی و ترکمنی بسیار نزدیک است.کتاب حاضر به بررسی تاریخ تحولات این زبان در آذربایجان با توجه به مدارک و منابع تاریخی می پردازد.

دانلود کتاب تاریخ مختصر ترک

تاریخ : ۱۰ اسفند ۱۳۹۱

توضیحات :  این کتاب که اصل آن به زبان ترکی است، به بررسی ریشه و پیشینه ترک ها در تاریخ می پردازد. درباره ترکان باستان، آگاهی هایی در منابع قدیم چین و بیزانس وجود دارد. منابع اسلامی نیز، شامل آگاهی هایی گسترده درباره ترکان، به ویژه پس از مسلمان شدن آنها است.  تاب حاضر، شامل اطلاعات مختصر و مفیدی درباره تاریخ و فرهنگ ترک است. این کتاب، به ترتیب تاریخی، به قبایل گوناگون ترک می پردازد و  اطلاعاتی منسجم و فشرده، درباره زبان، ادبیات و فرهنگ و تاریخ آنان، تا سده ۱۶ میلادی را عرضه می کند. در ادامه، مهاجرت قبایل مختلف ترک به مناطق گوناگون، و حکومت هایی که آنها پدیده آوردند، مورد بررسی قرار می گیرد.

دانلود کتاب آذربایجان ایران و آذربایجان قفقاز‎

تاریخ : ۲۷ بهمن ۱۳۹۱

توضیحات : سرزمین باستانی آذربایجان در طول تاریخ فراز و نشیبهای فراوان را طی کرده و در طول اعصار مرزها و حدود آن دستخوش تغییرات فراوانی شده است. نقش رود ارس در تاریخ آذربایجان و ارتباط دو سوی رود در طول تاریخ یکی از موضوعات جالب برای پژوهش می باشد که در این کتاب بصورت مستند و مستدل به آن پرداخته شده است.

دانلود کتاب عاشیقهای آذربایجان‎

تاریخ : ۱۷ بهمن ۱۳۹۱

توضیحات : عاشیق‌ها نوازندگان و آوازخوانانی هستند که در ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قفقاز و دیگر مناطق ترک‌نشین هنرنمایی می‌کنند. عاشیق‌های آذربایجان وارث یکی از غنی‌ترین بخش‌های ادبیات و فرهنگ شفاهی آسیا هستند. برخی از کارشناسان معتقدند که فرهنگ عاشیقی یادگار شاه اسماعیل صفوی در فرهنگ ایرانی است. دربار شاه اسماعیل، محل پرورش عاشیق‌ها بوده و «عاشیق قربانی» اولین عاشیقی بود که در این دربار فعالیت می‌کرد. آنان خنیاگرانی بودند که مردم از هرجهت تأییدشان می‌کردند. عاشیق‌ها در فرهنگ آذربایجان جایگاه ویژه‌ای به‌دلیل نقش آن‌ها در انتقال فرهنگ و ادبیات شفاهی مردم دارند. عاشیق در گذشته نقش بسیار بااهمیتی در فرهنگ ترکی داشته‌است. اسم قدیمی عاشیق، «اوزان» بوده‌است. عاشیق‌ها در میان ترکمنان باغشی یا بخشی نامیده می‌شوند.

دانلود کتاب بازیهای محلی آذربایجان‎

تاریخ : ۱۵ بهمن ۱۳۹۱

توضیحات : بازیهای محلی از دیدگاه مردمشناسی و جامعه شناسی و همچنین دیدگاه میراث فرهنگی اهمیتی بسزا دارند. حتی تشابه بسیاری از بازیها با بازیهای اقوام همسایه می تواند نشانگر ارتباطات پیوسته و دیرپای مردمی باشد. چگونه این بازیها بوجود آمدند؟ بی تردید نیاز آنان به تحرک و هیجان در این میان نقش مهمی را ایفا می کند. انسانها در طول تاریخ این بازیها را آفریده و گسترش داده اند. آذربایجان نیز مانند جاهای دنیا صاحب گنجینه ای از بازیهای محلی است. این بازی ها توانسته اند تا زمان ما هیجان، تحرک و نشاط را در وجود اجرا کنندگانشان بیافرینند. این کتاب در سال ۸۷ چاپ و منتشر شده و هم اکنون توسط آقای پرویز زارع شاهمرسی جهت انتشار الکترونیک در اختیار سایت پارس بوک قرار گرفته است. محتوای کتاب شامل توضیحات درباره بازیهای محلی رایج و متروک آذربایجان با ذکر اصطلاحات و قواعد میباشد.