• دانلود کتابهای الکترونیک مختلف و متنوع با کمترین حجم ممکن
  • قرار گرفتن کتابها در سرور اختصاصی پارس بوک با لینک مستقیم
  • امکان ارسال لینک کتابهای جدید به ایمیل شخصی شما
  • رکورددار تعداد اعضا با بیش از 170 هزار عضو فعال
  • به روز رسانی مداوم سایت با کتابهای جدید ( هر روز یک کتاب جدید )

فضای باز سیاسی

دانلود کتاب صوتی مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی

تاریخ : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶

توضیحات : کتاب صوتی «مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی» نوشته صادق زیباکلام  استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، است.

کتاب صوتی «مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی» همان‌طور که از نامش پیداست، تمهیدی است بر شناخت و چگونگی وقوع انقلاب بهمن ۵۷ در شش فصل:

  • چرا انقلاب اسلامی به وقوع پیوست؟
  • پایان عصر سراب
  • بحران چگونه آغاز می‌شود؟
  • کارتر، حقوق بشر و ایران
  • فضای باز سیاسی
  • تصویری از مخالفین مقارن شروع انقلاب

فصل نخست، شامل نظریه‌پردازی پیرامون موضوع است و نویسنده معتقد است انقلاب اسلامی واکنشی در قبال فقدان توسعه و ایجاد اصلاحات در ساختار سیاسی ایران از اواخر قرن نوزدهم به این سو و در حقیقت انقلابی علیه استبداد و دیکتاتوری بود.

در فصل دوم نویسنده سعی دارد تا نشان دهد که چگونه هم شاه و هم متحدین غربی‌اش، بالاخص آمریکایی‌ها در ارزیابی از موقعیت وی و رژیمش به راه خطا رفته‌ بودند.

نویسنده در فصل سوم کوشیده تغییر و تحولاتی را که به دنبال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۱۳۵۵ و استقرار جیمی کارتر در کاخ سفید به وجود آمده، بررسی کند.

فصل چهارم در واقع ادامه منطقی فصل پیشین است؛ در فصل سوم آن دسته از سیاست‌های حکومت جدید آمریکا که بالاخص در ارتباط با رژیم شاه قرار می‌گرفت، تشریح شد و در این فصل نوبت می‌رسد به تشریح واکنش تهران در قبال این سیاست‌ها و تغییرات.

مطالب فصل پنجم بیشتر حول محور تغییراتی است که در انتهای فصل چهارم تحت عنوان واکنش رژیم شاه در قبال سیاست‌های جدید واشنگتن از آن سخن به میان آمده است؛ از جمله تغییر در وضعیت زندانیان سیاسی کشور، آزادی شمار قابل توجهی از آنها، اجازه به محافل و مجامع بین‌المللی دست‌اندرکار حقوق بشر برای سفر به ایران و بازدید از زندان‌های کشور و نحوه رفتار با زندانیان سیاسی.

در فصل آخر، نویسنده به معرفی گروه‌ها و جریانات مخالف با رژیم شاه پرداخته و دلیل آن را آشنا ساختن نسل جوان با مسائل قبل از انقلاب می‌داند.

در بخشی از کتاب صوتی «مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی» می‌شنویم:

«واقعیت تلخ آن است که به نظر می‌رسد هر قدر که فاصله ما از نقطه آغاز انقلاب زیادتر می‌شود، به همان میزان نیز درک نسل جدید از انقلاب کمتر شده و وابستگی‌شان به آن نیز کاهش می‌یابد. علت اصلی این تراژدی باز می‌گردد به این واقعیت که ما در عمل نتوانسته‌ایم پیرامون ترسیم سیمای واقعی انقلاب و انتقال آن به نسل بعدی موفقیت چندانی داشته باشیم. تصویر ایدئولوژیک‎زده و یکسویه‌نگر رسمی که از انقلاب ارائه می‌شود، سبب شده تا هویت اصلی انقلاب به‎تدریج مسخ شود. در نتیجه تصویری که از انقلاب به دست نسل جوان داده‌ایم، تصویری مجازی، سطحی و تکراری، شعارزده، غیرواقعی و در یک کلام “من در آوردی” از آب درآمده است. »

«نوار» پیش‌تر کتاب‌های صوتی «ما چگونه، ما شدیم»، «غرب چگونه، غرب شد» و «سنت و مدرنیته» از صادق زیباکلام را تولید و منتشر کرده است.