• دانلود کتابهای الکترونیک مختلف و متنوع با کمترین حجم ممکن
  • قرار گرفتن کتابها در سرور اختصاصی پارس بوک با لینک مستقیم
  • امکان ارسال لینک کتابهای جدید به ایمیل شخصی شما
  • رکورددار تعداد اعضا با بیش از 170 هزار عضو فعال
  • به روز رسانی مداوم سایت با کتابهای جدید ( هر روز یک کتاب جدید )

کتاب نام های فارسی

دانلود کتاب فرهنگ نام های شاهنامه

تاریخ : ۹ تیر ۱۴۰۲

توضیحات :  برای من شاهنامه به رودی عظیم مانند است که در عین زیبایی و قدرت، آراسته و کامل است و در مسیر طولانی خود تا دریا در هر جایی و در هر چشمی و برای هر گوشی جلوه و جمال و زمزمه ای خاص دارد و برای اندیشمندان، ساختار پیروزی و شکست، امید و نومیدی، زادنها و مردنها، در آن بسیار پرمعنا و تفکرانگیز است، این کتاب شناسنامۀ زندگی پرتلاطم و سرشار از گیر و دار ملت سلحشور ایران است که هرگز نام را به ننگ نفروخته است و پیوسته جان را به پای نام نیک خویش باخته است و فردوسی، استاد بزرگ ادب پارسی و پیر پارسای این سرزمین ایزدی، با بیان جادویی و افسون ساز خود، این روحیات و توانمندی های ملی مردم ما را چنان زنده و پویا و گویا به تماشا گذاشته است که انسان خود را شاهد زندۀ همۀ وقایع می یابد و …

در این فرهنگ تمامی واژه‌ها و نام های شاهنامه بر پایه سرشت و نهاد زبان فارسی به ترتیب الفبا گردآمده است. برای هر اسم معنی و کارکرد آن در شاهنامه به همراه ابیات مرتبط آن تشریح گردیده است.

پولاد = از سرداران ایران در روزگار کیقباد

پیروز = از فرزندان کاوه ی آهنگر

تاجبخش = رستم

تاجور = ایرج

تهمورس = پسر هوشنگ ، سومین پادشاه نخستین سلسله ی جهان

تهمینه = دختر شاه سمنگان و مادر سهراب پسر رستم

جاماسپ = وزیر و حکیم و رایزن گشتاسپ و داماد زرتشت

جانفروز = از سرداران بهرام چوبینه در جنگ او با خسرو پرویز

جریره = همسر سیاوش و مادر فرود

و…

دانلود کتاب فرهنگ نامهای ترکی

تاریخ : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲

توضیحات :  زبان ترکی یکی از زبانهایی است که گنجینه‎ای شایان از نامها را دارد. نامها در زبان ترکی در قاعده‎ای متفاوت با دیگر زبانها انتخاب می‎شدند. رسم در میان ترکان باستان این بود که یک فرد در مراحل مختلف زندگی بنا بر اعمال و رفتارهایش اسامی مختلف می‎یافت. میزان دلاوری و جنگاوری و شجاعت فرد در نامگذاری او مؤثر بود. در کتاب حاضر بیش از ۳ هزار نام اصیل ترکی همراه با تلفظ لاتین و معنای فارسی آنها آورده شده که بیشتر آنها می‎تواند بنا به سلایق مختلف برای نام افراد انتخاب شوند. علاوه بر این نامهای زیادی نیز وجود دارند که بنا به معنا و طرز تلفظ، می‎توانند برای محصولات و مؤسسات مورد استفاده قرار گیرند.