• دانلود کتابهای الکترونیک مختلف و متنوع با کمترین حجم ممکن
  • قرار گرفتن کتابها در سرور اختصاصی پارس بوک با لینک مستقیم
  • امکان ارسال لینک کتابهای جدید به ایمیل شخصی شما
  • رکورددار تعداد اعضا با بیش از 170 هزار عضو فعال
  • به روز رسانی مداوم سایت با کتابهای جدید ( هر روز یک کتاب جدید )

نام های پسران

دانلود کتاب فرهنگ نام های شاهنامه

تاریخ : ۹ تیر ۱۴۰۲

توضیحات :  برای من شاهنامه به رودی عظیم مانند است که در عین زیبایی و قدرت، آراسته و کامل است و در مسیر طولانی خود تا دریا در هر جایی و در هر چشمی و برای هر گوشی جلوه و جمال و زمزمه ای خاص دارد و برای اندیشمندان، ساختار پیروزی و شکست، امید و نومیدی، زادنها و مردنها، در آن بسیار پرمعنا و تفکرانگیز است، این کتاب شناسنامۀ زندگی پرتلاطم و سرشار از گیر و دار ملت سلحشور ایران است که هرگز نام را به ننگ نفروخته است و پیوسته جان را به پای نام نیک خویش باخته است و فردوسی، استاد بزرگ ادب پارسی و پیر پارسای این سرزمین ایزدی، با بیان جادویی و افسون ساز خود، این روحیات و توانمندی های ملی مردم ما را چنان زنده و پویا و گویا به تماشا گذاشته است که انسان خود را شاهد زندۀ همۀ وقایع می یابد و …

در این فرهنگ تمامی واژه‌ها و نام های شاهنامه بر پایه سرشت و نهاد زبان فارسی به ترتیب الفبا گردآمده است. برای هر اسم معنی و کارکرد آن در شاهنامه به همراه ابیات مرتبط آن تشریح گردیده است.

پولاد = از سرداران ایران در روزگار کیقباد

پیروز = از فرزندان کاوه ی آهنگر

تاجبخش = رستم

تاجور = ایرج

تهمورس = پسر هوشنگ ، سومین پادشاه نخستین سلسله ی جهان

تهمینه = دختر شاه سمنگان و مادر سهراب پسر رستم

جاماسپ = وزیر و حکیم و رایزن گشتاسپ و داماد زرتشت

جانفروز = از سرداران بهرام چوبینه در جنگ او با خسرو پرویز

جریره = همسر سیاوش و مادر فرود

و…

دانلود کتاب ‎‎نامهای ایرانی

تاریخ : ۱۸ تیر ۱۴۰۰

توضیحات :  ماخذ اصلی گردآوری این نامها، کتاب «نامنامه»، تالیف دانشمند بزرگ آلمانی “یوستی” است که برخی نامهای دیگر ایرانی، بدان افزوده شده است. در این هنگام به رهبری شاهنشاه آریامهر، تحولی شگرف در تمام شئون کشور انجام می گیرد و یکی از وجوه این تحول، شناسایی بیشتر مردم ایران با فرهنگ کهن و تمدن درخشان ایرانی و زنده گرداندن سنتها و مظاهر ملی است، شایسته دیده شد گروهی از نامهای نیکوی ایرانی، گردآوری شود. زیرا در پس هر یک از این نامها، یادگارهایی از سرگذشت افتخارآمیز این سرزمین کهن نهفته است و چون نام نیکو بر فرزندان نهادن از سنتهای پسندیده ایران کهن است، به پیروی از این سنت این دفتر فراهم آمد تا مادران و پدران ایرانی را به هنگام نامگذاری فرزندان، مجموعه ای از نامهای اصیل ایرانی در دسترس داشته باشند.

دانلود کتاب فرهنگ نامهای آذربایجانی‎

تاریخ : ۱ اسفند ۱۳۹۱

توضیحات :  داشتن نام خوب یکی از آرزوهای هرکسی است بویژه آنکه پدران و مادران دوست دارند تا نامی زیبا برای فرزند خود بگذارند. در کتاب حاضر نامهای آذربایجانی همراه با معنای فارسی هر نام آورده شده است. این کتاب توسط آقای عبدالاحد بهراد در سال ۱۳۷۰ تالیف و چاپ شد.